Iisus, nardul, vânzarea!

Iisus, nardul, vânzarea!

Dacă Matei ne-a spus în Evanghelia sa (2.11) despre darurile făcute de Magi Copilului Iisus la Nașterea Acestuia, Marcu ne spune (14.3 -14.9) că înainte de Paști cu șase zile (adică de Florii), în timp ce se afla împreună cu ceata sa în Betania, la masă în casa lui Simon Leprosul, a venit o femeie (căreia Evanghelistul Marcu, spre deosebire de Evanghelistul Ioan, nu-i spune numele) cu un vas de alabastru[1] plin cu „mir curat de nard de mare preț” .

Potrivit Evangheliei după Apostolul Ioan (12.1-12.3), evenimentul s-a petrecut în ziua intrării lui Iisus în Ierusalim, așadar, înainte de începerea Patimilor, iar femeia era Maria Magdalena, sora Martei și a lui Lazăr (după cum se arată în Evanghelia după Ioan Iar Maria era aceea care a uns cu mir pe Domnul și I-a șters picioarele cu părul capului ei, al cărei frate Lazăr era bolnav (…)). Și spărgând vasul de alabastru a turnat mirul (parfumul) în capul și pe picioarele lui Iisus ștergându-i apoi picioarele cu părul său, spre nemulțumirea unora dintre ucenici care au cârtit împotriva femeii spunând: „Pentru ce s-a făcut această risipă de mir?” (…) „mirul acesta s-ar fi putut vinde cu mai mult de 300 de dinari și să se dea acești bani săracilor”. Iisus i-a dojenit însă pe cârtitori spunându-le, conform mărturiilor Evanghelistului Marcu: „Lăsați-o. De ce-i faceți supărare? Ea a făcut un lucru frumos pentru Mine” (…), iar conform Evanghelistului Matei „(…) Că ea, turnând mirul acesta pe trupul Meu, a făcut-o spre îngroparea Mea”, întâmplarea prefigurând îmbălsămarea, afirmație pe care nimeni dintre cei prezenți nu a înțeles-o.

Cel mai nemulțumit membru al cetei lui Iisus, ne spune Evanghelistul Marcu, nimeni altul decât Iuda Iscarioteanul, care era și păstrătorul pungii cu bani ai grupului (din care sustrăgea când și când pentru sine), s-a dus după această întâmplare la arhierei („preoții cei mai de seamă”) spre a-L vinde pe Iisus. Adică un vas de parfum „curat și foarte scump” (care nu putea fi la fel cu acela care era făcut doar pentru jertfelnicul tămâierii și rezervat folosirii doar de către preoți) a fost și el, întrucâtva, un motiv în plus al vânzării lui Iisus de către Iuda! Vânzare care a precedat judecata, Crucificarea, Moartea, Învierea!

Biblia mai pomenește o situație similară celei cunoscute ca fiind „Ungerea din Betania”, întâmplarea având loc înaintea celei de mai sus, în timp ce Iisus se afla în casa unui fariseu, când o femeie păcătoasă „aflând că șade la masă, în casa fariseului, a adus un alabastru cu mir. Și stând la spate, lângă picioarele Lui, plângând, a început să ude cu lacrimi picioarele Lui și cu părul capului ei le ștergea. Și săruta picioarele Lui și le ungea cu mir”.

(prezentul fragment este un extras dintr-un viitor articol științific dedicat protecției parfumurilor prin drepturi de proprietate intelectuală)

*

Am căutat originea unui obicei vechi în Transilvania, acela al „udatului” fetelor de măritat și al nevestelor în a doua zi de Paște. Nu l-am găsit (ne-a venit, cel mai probabil, pe filieră germană și maghiară), dar îl găsim de o candoare fără margini! Oricât de demodat ar părea și oricât ar arici pe unii spaima amestecului de arome de parfumuri! La origine „stropitul” se făcea cu apă neîncepută, așadar era inofensiv olfactiv. Ar fi păcat să se piardă, iar dacă s-a rătăcit, ar fi păcat să nu reînviem obiceiul!

*

Dorim tuturor celor care ne vizitați ori ne citiți și urăm tuturor celor care sunteți cu noi și în gândurile noastre, celor cu care vorbim și ne împărtășim bucuriile și necazurile de fiecare zi, tuturor celor care credeți împreună cu noi, PAȘTE FERICIT ȘI LUMINAT!

[1] Varietate a ghipsului de culoare albă, cenușie sau neagră cu aspect de marmură întrebuințat pentru fabricarea de obiecte ornamentale. Era folosit pentru crearea de recipiente pentru parfum pentru că fiind poros, permitea evaporarea lentă a lichidului care elibera mirosul plăcut.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/vroseu/public_html/blog/wp-includes/functions.php on line 4217